Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Podsumowanie roku 2023 w Baltic Hub

Baltic Hub, największy terminal kontenerowy na Morzu Bałtyckim podsumowuje 2023 rok, który obfitował w rekordy, ważne inwestycje i nowe partnerstwa. Firma z optymizmem patrzy w przyszłość, przedstawiając ambitne plany na kolejne lata.

W 2023 roku firma osiągnęła kolejny kamień milowy, przeładowując we wrześniu 20-milionowy kontener. Wynik operacyjny terminala w tym roku to 2 050 813 TEU. Największa liczba przeładunków podczas jednego zawinięcia, 13 195 TEU, została odnotowana we wrześniu na statku Marit Maersk. Najważniejszą inwestycją 2023 roku była budowa terminala T3.

– W minionym roku odnotowaliśmy przeładunki na poziomie 2,05 mln TEU, potwierdzając dynamiczny rozwój i innowacyjność naszego terminala. Świętowaliśmy również przeładowanie 20-milionowego kontenera, co było dla nas kolejnym kamieniem milowym. Rozbudowa terminala T3, zakup nowych suwnic RTG i uruchomienie serwisu oceanicznego FAL1 we współpracy z grupą CMA CGM to kolejne, ważne kroki, które umacniają naszą pozycję zarówno na rynku krajowym, jak i globalnym – mówi Charles Baker, Dyrektor Generalny Baltic Hub.


Rok 2023 w liczbach

W minionym roku na bocznicy kolejowej w Baltic Hub obsłużyliśmy łącznie ponad 6 700 pociągów. Świadczy to o rosnącej roli transportu kolejowego w działalności portowej. Ruch ciężarówek również był znaczący, osiągając liczbę ponad 580.000. W obszarze transportu morskiego Baltic Hub obsłużył ponad 600 statków, w tym 105 oceanicznych, jednych z największych na świecie.

Budowa terminala T3

W listopadzie 2022 roku oficjalnie rozpoczęła się jedna z największych inwestycji na terenie Baltic Hub – budowa terminala trzeciego – projekt T3. W efekcie zeszłorocznych prac powstała sztuczna wyspa o powierzchni 36 ha, na której zlokalizowany będzie plac manewrowo-składowy. W minionym roku zakończono prace pogłębiarskie związane z powstaniem nowego, głębokowodnego nabrzeża T3.  

Terminal T3 wyposażony będzie w 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach. Pozwoli to na stworzenie znacznie bardziej bezpiecznego, nowoczesnego i wygodnego środowiska pracy. Projekt T3 ma na celu zwiększenie zdolności przeładunkowych terminala do 4,5 mln TEU rocznie.

Nowy serwis oceaniczny FAL1

Baltic Hub rozszerzył w 2023 roku współpracę z grupą CMA CGM. Od maja cały polski wolumen przewozów CMA CGM został skonsolidowany w Baltic Hub, obejmując zarówno trasy dalekomorskie, jak i krótkodystansowe. W październiku grupa CMA CGM podjęła decyzję o rozszerzeniu na Baltic Hub swojego flagowego serwisu oceanicznego – French Asia Line 1 – łączącego Koreę i Chiny z Europą. W ramach nowo uruchomionego serwisu do Gdańska zawinął największy na świecie statek kontenerowy zasilany LNG – CMA CGM Concorde – o imponujących wymiarach 400 m długości i 62 m szerokości oraz pojemności około 23 000 TEU.

Nowe suwnice RTG

W 2023 roku park maszyn Baltic Hub wzbogacił się o 10 elektrycznych suwnic placowych RTG, które będą pracowały w trybie automatycznym w 2024  roku.  Pola składowe, w których będą poruszać się suwnice, będą wyposażone w kontrolę dostępu, ogrodzenie i bramki. W samym polu suwnice będą pracować i poruszać się automatycznie. W przypadku prac wykonywanych nad naczepami ciągników, wymagane będzie wsparcie operatora ze względów bezpieczeństwa. Podczas procesu automatyzacji suwnice zostaną zintegrowane z systemem dostępu do bloku oraz systemem centralnym, który zarządza tymi sprzętami i wysyła do nich zadania. 

Rekordy operacyjne

W sierpniu w Baltic Hub obsłużono rekordową liczbę ciężarówek w ciągu jednego dnia – 2 811, przy średniej ok. 2 000.

We wrześniu w terminalu odnotowano rekord przeładunków na pojedynczym zawinięciu. Na statku Marit Maersk wykonano aż 13 195 ruchów.

Kolejny rekord padł w listopadzie – 6 592 ruchy na jednej zmianie.

W jednym z ostatnich tygodni roku, dzięki koncentracji sił na kolei, w ciągu tygodnia w Baltic Hub przeładowano aż 8 201 kontenerów, przy średniej rocznej 6 500 kontenerów tygodniowo.


Plany na przyszłość

W kolejnym roku Baltic Hub planuje realizować dalsze inwestycje, kontynuować rozwój infrastruktury i rozszerzać współpracę z partnerami. W planach jest m.in. dalsza rozbudowa głębokowodnego nabrzeża T3. Firma chce skupić się również na efektywności energetycznej, zrównoważonym rozwoju i dalszym zaangażowaniu społecznym.

– Patrząc w przyszłość, planujemy kontynuować naszą ścieżkę wzrostu i innowacji, skupiając się na rozbudowie infrastruktury, rozszerzaniu sieci partnerstw globalnych oraz wdrażaniu zaawansowanych technologii. Naszym celem jest dalsze zwiększanie efektywności operacyjnej i osiąganie zrównoważonego rozwoju – dodaje Charles Baker.

Źródło Baltic Hub

Zobacz podobne

Niemcy. Media: rząd planuje wywłaszczenie części Nord Stream 2

KM

Niemcy/ Organizacja ekologiczna: budowa gazociągu Nord Stream 2 wstrzymana

AB

Rosjanie prowadzą poszukiwania w miejscu zatonięcia krążownika Moskwa

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie