Polski Portal Morski
Aktualności

Karpacz/ List intencyjny ws. polsko-słowackiego wniosku do CEF ws. Via Carpatii

List intencyjny dot. polsko-słowackiego wniosku aplikacyjnego do instrumentu finansowego CEF, obejmującego odcinek transgraniczny Via Carpatii, podpisali w środę na Forum Ekonomicznym w Karpaczu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i minister transportu Słowacji Andrej Doležal.

List intencyjny dotyczący wspólnego wniosku aplikacyjnego szefowie polskiego resortu infrastruktury i słowackiego resortu transportu i budownictwa podpisali pod kątem tegorocznego naboru do instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility – CEF).

„To potwierdzenie naszej dobrej współpracy między Polską i Słowacją w zakresie inwestycji drogowych, szczególnie tych komunikacyjnych, transgranicznych. To nie tylko te bezpośrednie problemy wynikające z ruchu transgranicznego, ale jakże ważne inwestycje drogowe dla Polski, dla Słowacji, dla tej części Europy, szczególnie Via Carpatia” – powiedział Adamczyk.

„Dzisiaj wybiegamy dalej, dzisiaj podpisaliśmy porozumienie, że wspólnie składamy wniosek o środki europejskie, wniosek do CEF, który pozwoli zrealizować przejście jakże ważnej inwestycji drogowej, Via Carpatia w obszarze transgranicznym” – uściślił szef MI.

„Panie ministrze Andreju, bardzo dziękuję za dobrą współpracę nie tylko w obszarze Via Carpatii, patrząc z perspektywy kilku lat nie tylko w obszarze drogowym, ale także kolejowym. Trzeba przypomnieć, że pracujemy wspólnie nad projektem kolei dużych prędkości Węgry, Słowacja, Czechy i Polska. Jesteśmy pewni, że właśnie w takim zespole, w takim porozumieniu, uda nam się tę jakże ważną inwestycję dla naszych państw zrealizować” – zwrócił się do swojego słowackiego odpowiednika Adamczyk.

Wskazał też na kolejne wyzwania związane z drogami ekspresowymi, jak powstające połączenie poprzez budowaną polską drogę ekspresową S1, łączącą się w Zwardoniu z również rozbudowywaną słowacką autostradą D3. „Jestem przekonany, że nic nie zaburzy tych naszych planów drogowych i kolejowych” – uznał Andrzej Adamczyk.

Andrej Doležal podkreślił wspaniałą współpracę Słowacji i Polski – bezpośrednią, ale także w ramach Czwórki Wyszehradzkiej. „Via Carpatia jest tak samo ważna dla Słowacji, jak dla Polski” – zaakcentował.

„Bardzo wiele rzeczy mówi się o ochronie środowiska, natomiast nie zawsze przedstawiane jest to, że komunikację drogową będziemy musieli mieć zgodną z zasadami ochrony środowiska. Tranzyt przez Słowację ma coraz większe znaczenie – osiągnięciem będzie budowa nowych dróg zapewniających niższe zanieczyszczenie i większe bezpieczeństwo” – podkreślił słowacki minister transportu i budownictwa.

Nawiązał też do wspólnego projektu nowych kolei dużych prędkości państw V4. Wskazał, że dosłownie kilka minut wcześniej rząd Słowacji przyjął stosowne rozporządzenia dotyczące udziału tego kraju w projekcie dużych prędkości. „A więc nie tylko drogi, także kolej; już cieszę się na taką wspaniałą współpracę” – zadeklarował Andrej Doležal.

Via Carpatia w całości ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Szlak ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim

Polskim kręgosłupem Via Carpatia ma być ekspresowa droga S19, mająca przebiegać od przejścia granicznego z Białorusią w Kuźnicy do granicy ze Słowacją w Barwinku. Połączy województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Droga ta będzie w Polsce częścią szlaku Via Carpatia. (PAP)

Trasa S19 w woj. podkarpackim będzie miała docelowo ok. 169 km. Do tej pory kierowcy korzystają z ponad 30 km tej trasy w regionie, od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe. Niemal 65 km jest w budowie, a pozostałe prawie 75 km – w przygotowaniu.

Pięć z sześciu podkarpackich odcinków drogi ekspresowej S19 od Sokołowa Małopolskiego w stronę Lublina (45,3 km) powinno zostać oddanych do użytku jeszcze w tym roku. We wrześniu br. ma natomiast zostać podpisana umowa na zaprojektowanie i budowę w ciągu 36 miesięcy południowego odcinka S19 od Iskrzyni do Miejsca Piastowego (10,3 km).

Źródło: PAP fot.: archiwum

Zobacz podobne

GAZ-SYSTEM gotowy do budowy Gazociągu Warszawskiego

BS

Ponad 3,3 mln zł unijnego dofinansowania na tereny inwestycyjne w pobliżu gdańskiego portu

KM

Naftoport gotowy na maksymalne przeładunki ropy naftowej

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie