Polski Portal Morski
Aktualności Historia

SS Kopernik jeden z pierwszych polskich promów morskich

Wybudowany jako prom pasażersko-kolejowy w Elblągu w 1903r. Jego całkowita długość wynosiła 86,5m a szerokość 14m . Posiadał on 2 silniki parowe o mocy 2700KM. Jako prom kolejowy posiadał pokład łączony z torami kolejowymi na lądzie specjalną rampą, która obniżała się, bądź podwyższała w zależności od poziomu wody.

Po II wojnie światowej służył do repatriacji Polaków do kraju z terenu Niemiec, którzy m.in. znaleźli się tam na robotach przymusowych.

W roku 1947 został przekazany Polsce. Do 1950 prom był remontowany, czego efektem była między innymi zmiana komina – w miejsce dwóch „rurkowych” kominów otrzymał jeden o obłym kształcie. Po zakończeniu remontu, prom wszedł do służby jako Waza, a następnie Kruszewski.

W 1953 nastąpiła krótka zmiana nazwy na Kopernik. W tym czasie eksploatowany był na linii Świnoujście – Trelleborg do przewozu wagonów z węglem z Polski do Szwecji. Po zamknięciu tego połączenia, po raz kolejny zmienił nazwę na Kolejarz. jako hulk-świetlica służył kolejarzom PKP w porcie gdyńskim.

W latach 1955–1956 był okrętem Polskiej Marynarki Wojennej i wykorzystywany w niej jako hulk mieszkalny w porcie wojennym na Oksywiu. Z kolei w latach 1956 do 1958 wykorzystywany był jako pływająca kotłownia c.o. w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Został pocięty na złom w 1958. Prom doczekał się zwojego następcy MF Mikołaj Kopernik ten z kolei został w 2019r. zastąpiony przez MS Copernicus prom siostrzany z M/f Galileusz pływającego od lat we flocie Unity Line.

źródło/ fot. Wikipedia

Zobacz podobne

W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina

PL

Późne wejście SEAMAX GREENWICH do Gdyni

BS

Bezpieczeństwo i redukcja gazów cieplarnianych. Nowe rozwiązanie dla ultradużych kontenerowców

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie