Polski Portal Morski
Aktualności Extra

Transport, jakiego jeszcze nie było. Maszyna TBM dotarła do woj. podkarpackiego

Tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica w woj. podkarpackim drążony będzie przez specjalną maszynę o długości 112 m i średnicy tarczy 15,2 m! Ten olbrzymi „kret” transportowany był z Hiszpanii w elementach. Część bezpośrednio drogą lądową na ciężarówkach, a największe elementy przypłynęły do Polski statkiem. Ze Szczecina do Opola przetransportowane zostały barkami i pontonami po Odrze, a dalej polskimi drogami do woj. podkarpackiego.

Transport maszyny TBM to wyjątkowe przedsięwzięcie pod względem logistycznym i technicznym.  

Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy to jedna z ciekawszych, ale i trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią terenu. 

Prace przy drążeniu tunelu rozpoczną się w przyszłym roku. Tunel drogowy będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 m, masie 4000 ton z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m! Jest to o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki, która wydrążyła tunel w Świnoujściu.

Maszyna TBM jest ogromna i będzie składana na placu budowy przy pomocy żurawi gąsienicowych o udźwigu 650 i 300 ton. Te części to potężny ładunek, który wymaga specjalistycznego transportu. Duża część elementów maszyny, w tym jej największe fragmenty, wypłynęły statkiem z hiszpańskiego portu Santander i trafiły do Szczecina. Najmniejsze elementy zostaną przetransportowane drogą lądową bezpośrednio z Hiszpanii do Babicy pod Rzeszowem. Mniejsze z elementów przetransportowanych statkiem do Szczecina również zostaną przewiezione drogami na plac budowy S19. Te największe przeładowano na barki i pontony, a następnie spławiono Odrą do Opola. Stąd już transportem drogowym, w trzech konwojach, wyruszą do Babicy. 

Cały transport drogowy składał się z czternastu zestawów transportowych podzielonych na trzy konwoje. Do przewozu największych elementów wykorzystane zostały zestawy o bezprecedensowych wymiarach – szerokość 9 m, długość 74 m i waga ok. 260 ton, co łącznie z ładunkiem wyniosło 500 ton! Zestaw składał się z ciągnika balastowego ciągnącego , dwie wielkie platformy i drugiego ciągnika balastowego – pchającego, który zamykał zestaw. Pozostałe transporty (składające się z jednego ciągnika i platformy) będą szerokości od 6 do 8 m i  długości 35-40 m. 

Największe elementy maszyny TBM, która wydrąży tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica, są już w woj. podkarpackim po weekendzie zostaną dostarczone na miejsce inwestycji.

Trasa S19 jest elementem międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Drążenie tunelu w ciągu odcinka Rzeszów–Babica drogi ekspresowej S19 rozpocząć ma się w 2023 r. Prawa nitka obiektu będzie mieć 2263 m, a lewa 2243 m przy szerokości użytkowej obu wynoszącej 12,4 m. Między nawami zaprojektowano 15 przejść i jeden przejazd awaryjny. W przypadku tego typu obiektów niesamowicie ważną rolę pełnią urządzenia służące bezpieczeństwu. W tym tunelu znajdzie się po 30 punktów alarmowych i hydrantów, a przed nim centrum zarządzania.

źródło/ fot. GDDKiA

Zobacz podobne

Kolejny statek dla Finnlines zwodowany

BS

Trwają kolejne prace przy budowie tunelu w Świnoujściu

KM

A. Moskwa o projekcie elektrowni atomowej: w tym tygodniu dołączy kolejny amerykański podmiot

JK

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie