Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Nowe morskie podejście do Świnoujścia okazją do rozwoju i niezależności

Polski rząd chce uniezależnić się od Niemiec i wybudować nowe morskie podejście do Świnoujścia.

Taki plan zakłada opracowywany przez Urząd Morski wieloletni program inwestycyjny. Budowa będzie związana z realizacją głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu – mówi wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

– Co jest istotne, całkowicie wiąże się z nowym podejściem do portu Szczecin-Świnoujście, omijającym wody niemieckie. W ten sposób wychodzimy ze wszelkich uzgodnień transgranicznych, a przede wszystkim z raportów oddziaływania środowiskowego. Jest to dzisiaj głównym narzędziem przeciwdziałania rozwojowi Szczecina i Świnoujścia, które stosuje strona niemiecka – mówi Gróbarczyk.

Inwestycja będzie o wiele większa niż pogłębienie toru wodnego do Szczecina do 12,5 metra.

– To jest przełomowa inwestycja. Szacujemy, że koszt będzie się zamykał w granicach 7-10 miliardów złotych. Oczywiście jest to program wieloletni. Ma wiele źródeł finansowania, nie jest oparty tylko i wyłącznie na budżecie państwa – mówi wiceminister infrastruktury.

W 1985 roku rozpoczął się konflikt władz komunistycznej Polski i Niemiec o granicę na Zatoce Pomorskiej. W 1989 r. podpisano umowę o rozgraniczeniu obszarów morskich. Do dziś pojawiają się jednak sprawy sporne, np. przy opracowywaniu planów ogólnych zagospodarowania obszarów morskich.

źródło Radio Szczecin / fot. © Mateusz War. / Wikimedia Commons

Zobacz podobne

Lądowanie na ORP Pułaski

BS

Japonia nie wycofa się z projektu gazowego Sachalin-2

BS

Podpisano list intencyjny ws. współpracy w dziedzinie gospodarki wodorowej

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie