Przedstawiciele szczecińskiego oddziału Wód Polskich oraz firmy Strabag podpisali umowę na wybudowanie nowej bazy dla lodołamaczy w Podjuchach. Kontakt opiewa na kwotę 22 mln zł. To istotna inwestycja ze względu na bezpieczeństwo, o czym przekonaliśmy się podczas akcji likwidacji zatorów lodowych na Odrze minionej zimy – stwierdził Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury. – Z drugiej strony rozpoczynamy inwestycje dostosowując parametry drogi wodnej, która połączy Bałtyk z Morzem Północnym, do klasy międzynarodowej.
Minister Gróbarczyk, tuż przed podsianiem kontraktu podkreślił również znaczenie tej drogi wodnej, łączącej porty Szczecin i Świnoujście z Berlinem i całym jego zapleczem.
Przemysław Daca, prezes Wód Polskich dodał, że baza w Szczecinie będzie najnowocześniejszą tego typu w Europie. Zapewni miejsce dla polskich i niemieckich lodołamaczy, ale też tutaj będzie nowoczesne centrum dowodzenia i serwis jednostek.
– Kolejną, bardzo ważna inwestycją infrastrukturalną na Odrzańskiej Drodze Wodnej będzie podniesienie mostu w Podjuchach i dostosowanie go do parametrów IV klasy międzynarodowej – dodał Daca. – Prawdopodobnie już w przyszłym miesiącu podpiszemy umowę z wykonawcą.
Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski zwrócił uwagę na fakt, że to kolejna inwestycja realizowana na Pomorzu Zachodnim przez rząd PiS w trudnym czasie pandemii.
– Wszystkie inwestycje kontynuujemy mimo globalnego kryzysu – kontynuował wojewoda. – I są to projekty perspektywiczne, zapewniające m.in. bezpieczeństwo przeciwpowodziowe na dziesiątki lat.
Poseł Leszek Dobrzyński podkreślił, że to kolejna dobra wiadomość i kolejne miliony zainwestowane na Pomorzu Zachodnim w połączenia drogowe, lotnicze, kolejowe, i śródlądowe drogi wodne właśnie. Z kolei poseł Artur Szałabawka w swojej retrospektywnej wypowiedzi przypomniał głosy politycznych oponentów, sugerujących iż inwestycje w lodołamacze w erze ocieplenia klimatu są niepotrzebne.
– Ostatnia zima zweryfikowała te poglądy – dodał. – Musimy patrzeć w przyszłość, przewidywać zagrożenia i przeciwdziałać im z wyprzedzeniem.
Wojciech Trojanowski z zarządu firmy Strabag przyznał, że więcej do powiedzenia będzie miał po zakończeniu inwestycji w mniej więcej za rok. – Od 30 lat realizujemy kontrakty w Zachodniopomorskiem, zarówno mostowe, drogowe, kolejowe i wodne – wyliczał przedstawiciel wykonawcy, teraz m.in. most w Krośnie czy linię kolejową Poznań-Szczecin – Postaramy się i to zadanie zrealizować w terminie.
– Mamy zespół fachowców, z którym będziemy konsekwentnie zrealizować kolejne inwestycje na Odrze – zapewnił Marek Duklanowski, dyrektor oddziału Wód Polskich w Szczecinie. – Kolejną będzie wspomniany most. Komunikacja i bezpieczeństwo na Odrze to nasze priorytety.
pj