Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Rusza budowa nabrzeża głębokowodnego T3 Baltic Hub

W poniedziałek rozpocznie się budowa głębokowodnego nabrzeża T3 Baltic Hub w Gdańsku. W ramach T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 17,5 m oraz plac o powierzchni 36,5 ha.

Koordynator ds. Marketingu i Komunikacji Baltic Hub Magdalena Jagła poinformowała, że przedstawiciele Baltic Hub, jeszcze jako DCT Gdańsk – operatora największego terminala kontenerowego na Morzu Bałtyckim – latem br. podpisali z konsorcjum firm Budimex S.A. i Dredging International NV kontrakt na budowę trzeciego nabrzeża głębokowodnego – tzw. T3.

„W ramach T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 17,5 m oraz plac o powierzchni 36,5 ha. Dodatkowo kupionych ma zostać siedem suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie, oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, pracujących na placu kontenerowym” – poinformowała Jagła.

Po zakończeniu budowy T3 Baltic Hub będzie mogł obsługiwać statki kontenerowe nowej generacji, przypływające na Morze Bałtyckie, zmniejszając odległości żeglugowe dla statków dowozowych i zapewniając polskim i regionalnym spedytorom więcej połączeń na świecie.

Otwarcie T3 dla działalności komercyjnej planowane jest pod koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu – na drugi kwartał 2025 roku. W pierwszej fazie nowy terminal zwiększy zdolność przeładunkową Baltic Hub o 1,7 mln TEU, do poziomu 4,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) rocznie.

Baltic Hub, który został uruchomiony w 2007 r. pod nazwą DCT Gdańsk, posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na obsługę czterech statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 700 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata.

W 2021 r. terminal przeładował ponad 2,09 mln TEU. 8 kwietnia 2021 r. osiągnął wynik 15 mln przeładowanych TEU, co stanowi całkowitą przepustowość od początku jego funkcjonowania.

Dredging International NV zajmuje się pogłębianiem dna morskiego, rozwiązaniami w zakresie energii morskiej, projektami infrastrukturalnymi i środowiskowymi. W ramach budowy T3 firma poprowadzi prace pogłębiarskie i rekultywacyjne w celu stworzenia 36-hektarowej platformy, która będzie stanowić podstawę nowego terminala.

Budimex S.A. jako generalny wykonawca oferuje usługi w sektorach takich jak: infrastruktura drogowa, kolejowa i lotniskowa oraz energetyka i zrównoważone budownictwo. 

źródło PAP/ fot. DCTGdańsk

Zobacz podobne

Prezes PKN Orlen: rozmowy z Saudi Aramco o dostawach ropy i rozwoju petrochemii

KM

131 dostawa do Terminala LNG w Świnoujściu

KM

Holenderskie F-35 ponownie przechwyciły rosyjskie samoloty nad Bałtykiem

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie