Polski Portal Morski
Aktualności Polska Morska TV Ważne

Zachodnia Obwodnica Szczecina. 50 km długości i najdłuższy podwodny tunel

W przyszłym roku zostanie złożony wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina – poinformowała w poniedziałek GDDKiA. Obecnie wykonywana jest dokumentacja projektowa. Trasa będzie miała blisko 50 km długości, a w jej ciągu zaplanowano 5-km tunel pod Odrą.

Jak przekazała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wykonano już 4,4 tys. odwiertów geologicznych, za ponad 20 mln zł. Łącznie to 50 kilometrów odwiertów geologicznych, które były wykonywane również z barek na Odrze. Sięgały one do 90 metrów pod lustrem Odry.

„Ten teren został przebadany geologicznie. W chwili obecnej na bazie tych badań geologicznych wykonywana jest dokumentacja projektowa, która posłuży do złożenia wniosku o ZRID, czyli o pozwolenie na budowę” – przekazał w poniedziałek podczas konferencji prasowej w Policach dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA Łukasz Lendner.

Jak dodał „w przyszłym roku – maj, lipiec – będziemy składać wnioski o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, czyli pozwolenie na budowę i będziemy mogli ogłaszać postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy”. „Po doświadczeniach jako inwestora zastępczego w tunelu pod Świną wiemy, że będzie ciężka (inwestycja – PAP), że napotyka się zawsze na jakieś ryzyka, ale jesteśmy do tej inwestycji dobrze przygotowani i w założonych terminach wykonamy to zadanie” – przekazał Lendner.

Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie miała blisko 50 km długości, a w jej ciągu zaplanowano 5-km tunel pod Odrą. Będzie to drugi, obok zbudowanego pod Świną, obiekt tego typu na Pomorzu Zachodnim i jednocześnie najdłuższy tunel w Polsce. Nowa trasa będzie stanowiła alternatywę dla obecnego szlaku S3/A6 omijającego Szczecin od południa oraz wschodu i razem z nim utworzy ring wokół miasta. Droga znacząco poprawi skomunikowanie aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu na terenie woj. zachodniopomorskiego. Obwodnica będzie miała szczególne znaczenie dla położonych na północ od Szczecina Polic.

„Ta przeprawa pozwoli na rozwój portu i tych terenów, bo to nie jest tylko inwestycja dla mieszkańców i turystów, ale również dla przedsiębiorców i przemysłu” – powiedział prezes Zarządu Morskiego Portu Police Andrzej Łuc.

„To jest tunel, w którym będzie można przemieszczać transporty z chemią, czy nawet bronią. To oznacza, że to jest tunel uniwersalny, który ma służyć wszystkim, a dla przemysłu i portu jest niezwykle ważną inwestycją” – podkreślił.

Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6), trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta będzie wynosiła 23 km, a czas przejazdu znacząco się skróci. Z centrum Szczecina wyprowadzona zostanie część ruchu samochodowego, w tym pojazdów ciężkich oraz jadących do zakładów chemicznych w Policach.

żródło PAP mat. filmowy żródło własne

Zobacz podobne

PGE Baltica zawarła umowę na przeprowadzenie wstępnej kampanii geotechnicznej

AB

Grupa Azoty: ok. 2,7 mld zł do 2030 r. na projekty zielone i dekarbonizacyjne

BS

Badania nie wykazały skażenia Odry fenolem

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie