Gaz-System ma wszystkie pozwolenia na budowę trzech gazociągów lądowych w ramach projektu terminala pływającego FSRU. Nowe połączenia zapewnią możliwość odbioru i transportu do centralnej Polski dodatkowych ilości gazu pochodzącego z Terminalu FSRU, planowanego w rejonie Zatoki Gdańskiej.
Gaz-System poinformował, że W lipcu br. zakończył proces pozyskiwania decyzji administracyjnych dla wszystkich trzech gazociągów lądowych realizowanych w ramach projektu FSRU. „Nowe gazociągi zapewnią możliwość odbioru i transportu do centralnej Polski dodatkowych ilości gazu pochodzącego z Terminalu FSRU, planowanego w rejonie Zatoki Gdańskiej. Ich budowa ma ruszyć w 2024 roku” – wyjaśniła spółka.
Gaz-System wskazał, że projekt FSRU przewiduje powstanie trzech gazociągów: Kolnik – Gdańsk, Gardeja – Kolnik i Gustorzyn – Gardeja, które będą miały łączną długość ok. 250 km i średnicę 1000 mm. „Gazociąg Kolnik – Gdańsk otrzymał pierwsze pozwolenie na budowę w zeszłym roku. W czerwcu tego roku Wojewoda Pomorski wydał pozwolenia na budowę dwóch odcinków gazociągu Gardeja – Kolnik. Natomiast ostatnie pozwolenia wydał w lipcu Wojewoda Kujawsko-Pomorski dla trzech odcinków gazociągu Gustorzyn – Gardeja” – podała spółka w komunikacie.
Podkreślono, że tym samym wszystkie gazociągi lądowe FSRU są gotowe do budowy.
„Otrzymanie kompletu pozwoleń administracyjnych dla części lądowej FSRU jest kluczowym momentem w procesie realizacji drugiego gazoportu LNG w Polsce. Dzięki temu możemy przystąpić do prac w terenie. Równolegle projektujemy gazociąg podmorski wraz z infrastrukturą techniczną i wybieramy jednostkę FSRU, którą zacumujemy na wodach Zatoki Gdańskiej – powiedział cytowany w komunikacie prezes Zarządu Gaz-Systemu Marcin Chludziński.
Dodał, że rozwijając krajowy system przesyłowy odpowiadamy na potrzeby odbiorców gazu w Polsce, Gaz-System tym samym zwiększamy bezpieczeństwo energetyczne kraju, a także rolę operatora w zaopatrzeniu w gaz Europy.
„Nie zwalniamy tempa, jeśli chodzi o nasze działania dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa gazowego Polski” – podkreśliła cytowana w komunikacie Anna Łukaszewska-Trzeciakowska, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej. Przypomniała, że w poprzednim roku oddano do użytku Baltic Pipe, zwiększono moc Terminala LNG, zakończono budowę GIPL i interkonektora ze Słowacją.
„Teraz metodycznie i konsekwentnie realizujemy FSRU w Gdańsku. Dzięki tym działaniom Polacy mogą być spokojni o najbliższą zimę i o następne. Co więcej, terminal FSRU będzie mógł służyć nie tylko Polsce, ale jest również ofertą dla naszych sąsiadów na dywersyfikację źródeł dostaw gazu” – zaznaczyła Anna Łukaszewska-Trzeciakowska.
Gaz-System zwrócił uwagę, że dotychczas planowany projekt budowy Terminalu FSRU zakładał umiejscowienie w rejonie Gdańska pływającej jednostki FSRU przystosowanej do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie.
„Jednak w wyniku znaczącego zainteresowania uczestników rynku tym połączeniem, obecnie Gaz-System prowadzi wiążącą procedurę Open Season dla Terminalu FSRU 2. Umożliwi ona zwiększenie mocy regazyfikacyjnych Terminalu poprzez uruchomienie drugiej jednostki FSRU, zdolnej do wyładunku, procesowego składowania i regazyfikacji LNG na poziomie 4,5 mld m sześc. rocznie, o ile rynek potwierdzi takie zapotrzebowanie” – zastrzegła spółka.
Dodano, że inwestycja posiada status „Projektu o znaczeniu wspólnotowym” („Project of Common Interest”). „Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała projektowi FSRU dofinansowanie na działanie pod nazwą: „Prace przed inwestycyjne do uzyskania pozwolenia na budowę dla morskiej części PCI 6.27 LNG Gdańsk (PL) „. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro” – dodał Gaz-System.
Źródło/PAP/fot/polskieradio24.pl