Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Stocznie

Trwa budowa fregaty Miecznik

Fregata Miecznik to bezpieczeństwo nawodne i podwodne oraz w zakresie zwalczania zagrożeń z powietrza. To ultranowoczesny okręt, który zapewni też udział Polskiej Marynarki Wojennej w misjach związanych z ochroną frachtów na świecie i w misjach ratowniczych.

W środę 16 sierpnia w Gdyni odbyła się uroczystość palenia blach na fregatę Miecznik dla Marynarki Wojennej RP. Fregaty te mają być nowoczesnymi, wielozadaniowymi okrętami, które wejdą na wyposażenie 3. Flotylli Okrętów.

„Miecznik to wejście do superligi”

Gość Polskiego Radia 24 podkreślił, że Miecznik to „twierdza razy trzy”. – Bezpieczeństwo nawodne i podwodne oraz w zakresie zwalczania zagrożeń z powietrza. To ultranowoczesny okręt, który zapewni też udział Polskiej Marynarki Wojennej w misjach związanych z ochroną frachtów na świecie i w misjach ratowniczych. Miecznik to wejście do superligi marynarek wojennych świata. Staniemy się partnerami we współpracy z naszymi sojusznikami – powiedział Paweł Lulewicz. 

Na potrzeby budowy Miecznika powstaje nowoczesna hala produkcyjna. – Program inwestycyjny obejmuje też urządzenia z zakresu automatyzacji i robotyzacji produkcji. Rozwiązania z zakresu IT pozwolą naszym projektantom wysyłać fragmenty projektów bezpośrednio na maszyny, które automatycznie będą realizować zadania. Tak naprawdę budujemy od nowa stocznię, bazującą na doświadczeniach brytyjskich. Wszystko to byłoby jednak bezużyteczne bez dobrego i dobrze opłacanego zespołu. Pozyskujemy pracowników i partnerów. Przy okazji realizacji programu jesteśmy w stanie zbudować system spółek i firm z regionu. Chcemy też rozwijać nowoczesne kompetencje – tłumaczył prezes Zarządu PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni.

4 marca  2022 roku Polska Grupa Zbrojeniowa poinformowała, że konsorcjum PGZ-Miecznik podpisało umowy o współpracy strategicznej z partnerami przemysłowymi z Wielkiej Brytanii, tj. firmami Babcock, Thales UK i MBDA UK. W marcu 2022 roku nastąpiło również zatwierdzenie założeń taktyczno-technicznych do tych okrętów.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez MON i PGZ pierwszy okręt powinien być na wodzie w 2026 r., aby po etapie szkoleń, prób i badań kwalifikacyjnych ostatecznie wejść do służby w 2028 r. W przypadku drugiej i trzeciej jednostki mogłyby one rozpocząć służbę w 2029 i 2031 r.

źródło: polskieradio24.pl / fot. archiwum

Zobacz podobne

Marek Tarczyński, przewodniczący Rady PISiL: Atutem Świnoujścia jest jego lokalizacja na Bałtyku

AB

W IV kw. 2022 zysk netto Grupy Orlen wyniósł 8,1 mld zł

KM

Ograniczony dostęp do plaży. Będą odszkodowania?

AZ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie