Lodołamacze Wód Polskich są gotowe na nowy sezon zimowy 2023/2024! Od grudnia do marca zapewnią zimową ochronę przeciwpowodziową na naszych największych rzekach – Wiśle i Odrze. Nasze jednostki stacjonują w czterech miejscach na mapie Polski – we Włocławku, w Przegalinie, w Podjuchach i w Brzegu Dolnym i pozostają w gotowości, by w razie wystąpienia niebezpiecznych zjawisk lodowych ruszyć do akcji. Akcje lodołamania połączone z prowadzonymi inwestycjami przeciwpowodziowymi i pracami utrzymaniowymi oraz bieżącą pracą wykwalifikowanych pracowników Wód Polskich z Centrów Operacyjnych Ochrony Przeciwpowodziowej dbają o bezpieczeństwo mieszkańców Polski.
Lodołamacze zapewniają bezpieczeństwo powodziowe w czasie zimowym, nie dopuszczając do powstania powodzi zatorowych. W czasie akcji lodołamania poruszają się zawsze w górę rzeki, aby pokruszony przez nie lód miał gdzie spływać. Wypływają jedynie w trakcie odwilży, tak by połamany lód znów nie zamarzł i nie mógł stworzyć ponownie niebezpiecznego zatoru. Na czele grupy płyną lodołamacze czołowe kruszące grubą warstwę lodu, zaś za nimi postępują lodołamacze liniowe, które zapobiegają zatrzymywaniu się spływającej kry. Statki swoją masą i mocą rozbijają stałą pokrywę lodową. W sytuacji natrafienia na zator, lodołamacz „wjeżdża” na lód i pod swoim ciężarem kruszy go kawałek po kawałku. Wymaga to zarówno od załóg, jak i od samych statków pełnej sprawności i gotowości działania. O bezpieczeństwo mieszkańców dba flota złożona z 26 specjalistycznych statków.
Nowoczesna flota lodołamaczy dba o bezpieczeństwo mieszkańców
Wody Polskie posiadają 26 lodołamaczy: 11 czołowych i 15 liniowych. 8 lodołamaczy służy w RZGW w Szczecinie i operuje na Dolnej Odrze. Są to Ocelot i Tarpan, Stanisław, Andrzej, Dzik, Lis, Odyniec i Żbik. W RZGW w Wrocławiu służy Borsuk, który pracuje na Odrze. W RZGW w Gdańsku służy 9 lodołamaczy: Puma, Narwal, Nerpa i Manat oraz Żbik, Rekin, Foka, Orka i Tygrys, które działają na Dolnej Wiśle. W RZGW w Warszawie stacjonuje 8 lodołamaczy: Orkan i Sokół, Mors, Lew, Niedźwiedź, Jaguar, Gepard i Bawół.
Osiem lodołamaczy zbudowanych w stoczniach w Polsce – Ocelot, Tarpan, Puma, Manat, Narwal, Nerpa, Sokół i Orkan – to nowoczesne jednostki IV generacji doskonale przystosowane do warunków panujących w swoich miejscach operowania – Odrze Granicznej, Dolnej Wiśle i Zbiorniku Włocławskim.
Zmodernizowana flota pozwala skuteczniej przeprowadzać akcje lodołamania i zapewnić większe bezpieczeństwo mieszkańcom, a także… większy komfort załóg! Dzięki zastosowanej technologii lodołamacze są przyjazne środowisku – zużywają mniej paliwa i są energooszczędne. Wyróżniają się też wielofunkcyjnością – oprócz zapewnienia zimowej osłony przeciwpowodziowej przez kruszenie i odprowadzanie lodu, pełnią też funkcje ratownicze, przeciwpożarowe, holownicze, badawcze i patrolowe.
Skuteczność akcji lodołamania zapewniają również prowadzone inwestycje i prace utrzymaniowe. To między innymi budowa nowoczesnych baz dla lodołamaczy, modernizacja infrastruktury hydrotechnicznej, a także likwidacja miejsc limitujących żeglugę, dzięki czemu zachowane zostają odpowiednie dla prowadzenia akcji lodołamania parametry toru żeglugowego. Niezbędne prace realizowane są w najbardziej newralgicznych z punktu widzenia zimowej ochrony przeciwpowodziowej miejscach na mapie Polski – Zbiorniku Włocławskim, dolnej Wiśle i Odrze granicznej.
źródło/ fot: Wody Polskie