Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Porty Ważne

Jeszcze więcej tankowców w Naftoporcie. Rekordowe obroty w I kwartale 2023 roku

W I kwartale 2023 roku Naftoportu przyjął i rozładował o 30 proc. więcej tankowców niż w analogicznym okresie 2022 roku. Tym samym spółka obsłużyła 110 statków. Z kolei baza paliw w Dębogórzu w I kwartale 2023 roku przyjęła aż 24 tankowce co również oznacza 50 proc. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu 2022.

Architektura dostaw ropy naftowej i paliw do naszego kraju radykalnie zmieniła się od 24 lutego 2022 roku. Dla nadmorskich terminali Grupy PERN oznacza to pracę na najwyższych obrotach. W I kwartale 2023 roku, terminal paliwowy PERN w Dębogórzu przyjął prawie o połowę więcej paliwa niż w analogicznym okresie 2022 roku. Jeszcze lepsze wyniki zanotował Naftoport z Grupy PERN, który w tym czasie przeładował 8,7 mln ton ropy naftowej i paliw, poprawiając wynik z ubiegłego roku o blisko 60 proc.

Dlatego PERN intensywnie rozwija swoją bazę magazynową w Dębogórzu i inwestuje w kolej. W tym roku zostaną oddane do użytku dwa zbiorniki o pojemności 32 tys. mᶟ każdy, a w planach są kolejne trzy – tym razem o pojemności 50 tys. mᶟ każdy.

PERN w dalszym ciągu będzie inwestował w infrastrukturę kolejową w Dębogórzu m.in. poprzez modernizację torów i stanowisk załadunkowych nalewni kolejowej, co umożliwi przemieszczanie cystern o większej ładowności i usprawni procesy logistyczne. PERN chce również rozbudować nalewnię kolejową o czwartą kabinę załadunkową, ze względu na zapotrzebowanie rynku. Działania te połączone z inwestycjami Portu w Gdyni, polegającymi na modernizacji Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych i pogłębieniu toru wodnego (obsługa większych tankowców) oraz z inwestycjami PKP związanymi z poprawą dostępu kolejowego do Portu w Gdyni, jak również bazy paliw w Dębogórzu, pozwolą na zwiększenie wolumenów produktów naftowych, które są przyjmowane w Dębogórzu i ekspediowanie ich w głąb kraju.

Kiedy mówimy o naszych zdolnościach przeładunkowych w zakresie ropy naftowej, nie sposób nie wspomnieć także o roli naszej bazy surowcowej w Gdańsku i tamtejszym Terminalu Naftowym wraz ze stacjami pomp rurociągu pomorskiego w Pelplinie, Łasinie i Rypinie. Obiekty te umożliwiają elastyczny odbiór surowca z tankowców za pośrednictwem Naftoportu. Dzięki rozbudowie pojemności, która była realizowana w ostatnich latach, nad Bałtykiem mamy około 2 mln m sześc. pojemności – podkreśla Paweł Stańczyk, prezes PERN.

W lutym 2023 roku Naftoport podpisał umowę na wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji polegającej na rozbudowie terminalu o nowe stanowisko przeładunków ropy naftowej i produktów naftowych .

Po rozbudowie terminala Naftoport uzyska kolejne, szóste już stanowisko, w tym drugie przystosowane do przyjmowania wielkich zbiornikowców oceanicznych klasy VLCC – o długości ponad 300 metrów i szerokości do 60 metrów, przy ich zanurzeniu ograniczonym do 15 metrów”. „To przekłada się na maksymalną partię ładunkową wielkości ok. 180 tys. ton. Praktyczne możliwości technologiczne nowego stanowiska to około 9 mln ton rocznie” 

źrodło PERN / fot. PERN

Zobacz podobne

Bożonarodzeniowa Paczka dla Rodaka i Bohatera na Kresach wystartowała!

KM

O wyzwaniach transportowych w czasie wojny w Ukrainie

BS

Karpacz/ List intencyjny ws. polsko-słowackiego wniosku do CEF ws. Via Carpatii

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie