Polski Portal Morski
Polskie LNG
Aktualności

Polskie LNG w drugim kwartale 2021

Według wyliczeń Instytutu Studiów Energetycznych (ISE) w drugim kwartale 2021 roku PGNiG odebrał w terminalu w Świnoujściu 11 transportów LNG, o łącznym wolumenie około 0,90 mln ton LNG (około 1,24 mld m3). Oznacza to, że w pierwszym półroczu 2021 roku PGNiG odebrał w terminalu w Świnoujściu 18 transportów o łącznym wolumenie około 1,46 mln ton LNG (około 2 mld m3).

W porównaniu do pierwszego półrocza 2020 roku, kiedy transportów było 21, a łączny wolumen wyniósł 1,6 mln ton LNG (około 2,75 mld m3) można stwierdzić, że nastąpiła roczna stabilizacja w wykorzystaniu infrastruktury LNG w Polsce. Co ciekawe, w tym roku odebrano już 8 transportów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, w tym pierwszy raz aż 3 jednego miesiąca (w maju). A już w lipcu pojawią się najprawdopodobniej 3 kolejne amerykańskie transporty, warto tu podkreślić, że w całym 2020 roku ze Stanów Zjednoczonych Ameryki przypłynęło do Polski 11 transportów. Nadal „podstawowym” dostawcą LNG do Polski pozostaje Katar, skąd przypłynęło do Polski 10 transportów w pierwszym półroczu 2021 roku.

Trzeba przyznać, że trend LNG zauważalny w Polsce nie miał odzwierciedlenia w Europie. Według danych zebranych przez Bloomberg wynika, że początkowy wzrost przepływów LNG, szczególnie pod koniec pierwszego kwartału 2021 roku, zmienił się w trend spadkowy.

Było to głównie spowodowane przekierowaniem transportów w kierunku azjatyckim, czyli tam, gdzie zapotrzebowanie oraz cena była po prostu wyższa, czyli ekonomicznie bardziej opłacalna. Jak pokazują dane ICIS, od lipca 2020 do czerwca 2021 roku Chiny zaimportowały 77,4 mln ton LNG wyprzedzając Japonię, która zaimportowała 77,1 mln ton LNG .

Dodajmy tu, że Chiny już we wrześniu 2017 roku wyprzedziły Koreę Południową, stając się drugim co do wielkości importerem LNG na świecie. Chiny są też większym konsumentem gazu ziemnego niż Japonia, przy czym należy podkreślić, że Chiny wydobywają własny gaz ziemny oraz importują go gazociągami (także z Rosji), podczas gdy Japonia odbiera cały swój gaz tylko w postaci LNG.

Według danych Refinitiv Eikon wynika, że w porównaniu do maja, czerwcowe dostawy do Japonii wzrosły o 18%, czyli do najwyższego od trzech miesięcy poziomu 6,01 mln ton. Spowodowane jest to głównie przygotowaniami na zwiększone pobory energii w trakcie gorącego lata oraz przygotowaniami przed zbliżającymi się Igrzyskami Olimpijskimi w Tokio 2020 (rozpoczęcie 23 lipca 2021 r.). Z tych samych danych wynika, że Chiny importowały w czerwcu około 6,4 mln ton LNG, co stanowi spadek w porównaniu do maja, ale wciąż wzrost o 26% niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Skłaniamy się do oceny, iż zakupy Chin są stymulowane względami bezpieczeństwa energetycznego. Chiny chcą uniknąć sytuacji takiej jak zeszłej zimy, kiedy ceny spot wzrosły powyżej 30 dol./mmBtu w związku z niedoborami gazu .

źródło: cire.pl

Zobacz podobne

Akademia Morska w Szczecinie. Model statku autonomicznego po testach na wodzie

AB

Urząd Morski w Szczecinie: plany na 2021 rok

AB

Grupa Azoty uruchamia produkcję polipropylenu w Polimerach Police

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie