Polski Portal Morski
Aktualności Historia Żegluga

46 lat temu powstała Polska Żegluga Bałtycka

31 stycznia 1976 roku Zarządzeniem nr 8 Ministra Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej, Jerzego Olszewskiego, powstała Polska Żegluga Bałtycka. Była to trzecia po PŻM i PLO państwowa firma armatorska, ale pierwsza, której siedziba znajdowała się na Pomorzu Środkowym – w Kołobrzegu.

Wśród zadań dla nowego przedsiębiorstwa znalazły się między innymi: organizacja przewozów pasażersko-towarowych w żegludze morskiej, prowadzenie usług hotelarsko-gastronomicznych, turystycznych i rozrywkowych dla turystów krajowych i zagranicznych, przewóz ładunków statkami w żegludze morskiej, w tym w żegludze przybrzeżnej i śródlądowej.

Utworzenie PŻB było jednym z elementów reorganizacji żeglugi, która wiązała się z następującym podziałem zadań: PŻM – przewozy cargo, PLO – przewozy osób w żegludze dalekomorskiej, PŻB – ro-pax i żegluga trampowa na Bałtyku, obsługa wczasowiczów i turystów. Jedną z najważniejszych przesłanek lokalizacji siedziby nowego armatora w Kołobrzegu była wizja rozwoju małych portów, położonych między Szczecinem i Trójmiastem, zwiększenie znaczenia portu w Kołobrzegu (w skład nowego przedsiębiorstwa włączono port handlowy w Kołobrzegu) oraz rozwój Pomorza Środkowego.

W początkowym okresie działalności PŻB dysponowało flotą 14 małych trampów, przejętych od PŻM i PLO. Zarządzeniem nr 23 Ministra Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej z dnia 8 marca 1977 roku podjęto decyzję o przekazaniu promów PLO do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. 1 kwietnia tego samego roku cztery promy wraz z liniami oraz bazy promowe w Gdańsku i Świnoujściu zostały przekazane Polskiej Żegludze Bałtyckiej. Najmłodszy polski armator promowy otrzymał cztery promy: „Gryf”, „Skandynawia”, „Wawel” i „Wilanów”. Przejęto także zamówienia PLO na promy budowane w Stoczni Szczecińskiej (jednostki typu B 490: „Pomerania” i „Silesia”).

Po wielu latach PŻB wraca do polskich stoczni, w których powstaną trzy (z opcją na czwartą) jednostki dla polskich armatorów promowych – PŻB i Unity Line. Wcześniej flotę kołobrzeskiego armatora zasili prom z rynku wtórnego, który wzmocni linie to Ystad. Trwają właśnie poszukiwania odpowiedniej jednostki.

źródło Infomare/ fot. PŻM

Zobacz podobne

4,1 tys. wagonów kolejowych z ukraińskimi towarami rolnymi wyjechało w tranzycie przez Polskę

PL

Różne sposoby wykorzystania pary wodnej do napędu statków i okrętów

BS

Wiceminister aktywów: węgiel, który importujemy, jest w pełni certyfikowany

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie